Samfunnøkonomi 1 & 2

Faget tilhører samfunnsfagene, men passer også i kombinasjon med matematikk og språkfag. Faget handler om hvordan vi kan organisere samfunnet på en mest mulig effektiv måte.

Verdenskart - Klikk for stort bilde

Hvorfor velge samfunnsøkonomi?

Et fag du helt sikkert får bruk for senere i livet.

Det hjelper deg å forstå og å følge med i den offentlige debatten.

Du får kunnskap som gjør at du kan avsløre når politikerne farer med tvilsomme sannheter.

Mye av det du lærer vil du også kunne bruke i andre fag som historie og de andre samfunnsfagene.

Hva lærer du?

Læreplanen i Samfunnsøkonomi tar opp mange temaer som er interessante for elever i videregående skole, som for eksempel: Arbeidsledighet, lønnsforskjeller, finansmarkeder (børser) og miljøproblemer.

Et viktig formål med faget er å bruke kunnskapen på aktuelle problemstillinger, som for eksempel:

• Hva er børsens og finansmarkedenes betydning for økonomien?
  • Hvilke forhold bestemmer etterspørselen etter varer og tjenester?
  • Noen av disse temaene gjennomgås begge årene, og man går dypere inn i dem i år nummer to. Dette innebærer naturlig nok at faget også er mer krevende det andre året. Et viktig mål med år nummer to er å forberede elevene til alle typer økonomiutdannelser; bedriftsøkonomi, siviløkonomutdannelsen og samfunnsøkonomi.Hvilke forhold bestemmer tilbudet av varer og tjenester?
  • Hvilke økonomiske systemer er effektive?
  • Hvorfor varierer arbeidsledigheten mye over tid?
  • Hvor stor del av norsk økonomi utgjør olje – og gassvirksomheten?
  • Hva er penger og hvilke funksjoner har de?
  • Hvordan kan Norges Bank påvirke prisstigningen?
  • Hvorfor det er vanskelig å spå om aksjekurser i fremtiden?
  • Hvem betaler for offentlig virksomhet, staten eller du?
  • Hvordan lønningene bestemmes og hvorfor det oppstår lønnsforskjeller?
  • Hvor mye tjener de rikeste i samfunnet?
  • Hvilke tiltak kan myndighetene sette inn mot miljøproblemer?
  • Hva er årsakene til økonomisk vekst?

Ofte stilte spørsmål