Håndball

Tilbys på Toppidrettslinjen, Talenter mot toppen og Idrettsfag

Som elev ved St. Svithun vgs. får du en unik mulighet til å utvikle deg som håndballspiller. På skolen jobber vi først og fremst å utvikle den enkeltes individuelle ferdigheter; teknisk, taktisk, fysisk og mentalt. I håndballøktene jobbes mye med valgtrening i spilleposisjon, mens de fysiske øktene i hovedsak er styrketrening. Med et kunnskapsrikt trenerteam får elevene tett oppfølging og tilpasset trening for optimal utvikling.

På St. Svithun vgs. kan man kombinere topphåndball og utdanning på tre ulike måter:

• TMT (Talenter mot toppen), som er et samarbeid mellom St. Svithun vgs., Norges Håndballforbund Region SørVest, Olympiatoppen SørVest og Rogaland Idrettskrets. Dette er et spisset tilbud til et utvalg av de beste og mest spennende håndballspillerne. Elever på TMT har trening hver dag, og må være svært motiverte for å trene mye og tåle stor treningsmengde. Her kombineres håndball med studiespesialiserende programområde.
  • Toppidrett, har tre økter hver uke, en håndballøkt, en fysisk økt og en kombinasjonsøkt. Her kombineres håndball med studiespesialiserende programområde.
  • Idrettsfag, har tre økter hver uke, en håndballøkt, en fysisk økt og en kombinasjonsøkt. Her kombineres håndball med idrettsfaglig programområde.

Elevene ved TMT har 12 skoletimer pr. uke, mens elevene som velger Toppidrett eller Idrettsfag har 8 skoletimer hver uke med håndball. Alle håndballelever er del av den samme gruppen, med de samme trenerne, selv om timeplanen varierer.

For å få tilbud på håndball, må elevene gjennom en opptaksprosess. For Studiespesialisering med toppidrett skjer uttaket på våren. For idrettsfag skjer uttaket i de første ukene etter skolestart i august. De idrettslige opptakskravene er like for elever på alle idrettstilbudene. (se Opptaksvilkår for opptaksprosessen og opptakskrav).

Trenere

For informasjon om inntak, nivå, prøvetrening osv, kontakt Anita eller Magnus