Rettslære

Kort beskrivelse av faget

• Faget er et samfunnsfag, som står godt alene men som også passer godt med andre samfunnsfag.
  • Faget handler om hvordan samfunnet vårt reagerer på brudd på ulike lover og regler og hvilke konsekvenser dette får for individet.
  • Elevene skal lære å drøfte seg fram til en løsning på ulike konflikter, som dommer
Rettshammer - Klikk for stort bilde

Hvorfor velge Rettslære?

• Først og fremst fordi det er skolens kjekkeste fag
  • Dernest fordi det er et fag du har behov for i din egen hverdag, både nå og senere.
  • Fordi det er et fag ulikt alle andre fag på skolen, både i innhold og metode.
  • Fordi kriminalitet og lovbrudd interesserer og engasjerer de aller fleste av oss.
  • Fordi dette er et fag som er fritt for pugging.
  • Fordi alle hjelpemidler er tillatt på alle prøver og alle prøver er en ”case” / et lovbrudd som skal løses med deg som dommer.

Hva lærer du?

Læreplanen i Rettslære tar opp temaer som

Rettslære 1

Familierett

Hvordan skal eiendelene fordeles når skilsmissen er et faktum?

Hvilke rettigheter har du som mindreårig, i forhold til foreldre og andre?

Arverett

Hvem arver når en slektning dør?

Hvordan virker et testament inn på arveoppgjøret?

Strafferett

Hva er et tyveri?

Kan gjerningsmannen dømmes for en form for tyveri?

Hva er en legemsbeskadigelse eller et drap?   Kan noen dømmes for noe?

Arbeidsrett

Hva skal til for å få sparken?

Kunne oppsigelse være et alternativ?

Har du rett på ferie eller feriepenger?

Rettslære 2

Avtalerett

Kan en inngått avtale kjennes ugyldig?

Kjøpsrett

Hvis varen du har kjøpt blir forsinket eller det er noe feil med den; hva skal til for at du kan kreve noe og hva har du i tilfelle krav på?

Forvaltningsrett

Hva skal til og hvordan går du fram hvis du mener du blir urettferdig behandlet av et offentlig organ, som for eksempel kommunen eller skolen.

Dette er hovedpunktene i de temaene vi tar opp i Rettslære 1 og 2.  Faget er på 5t i både Vg2 og Vg3.

Alle prøvene er en konflikt eller et lovbrudd som du skal løse som dommer. Løsningen skriver du på en spesiell måte som kalles ”den juridiske metoden”.

Sentrale spørsmål