Politikk og menneskerettigheter

Hva handler faget om?

• Faget er delt inn i norsk og internasjonal politikk, samt menneskerettigheter.
  • Vi forsøker å få bedre forståelse for hvordan politiske prosesser foregår og hvordan politikk og menneskerettigheter påvirker verden, land, institusjoner, kulturer, grupper og enkeltindivider
Utsiden av stortinget - Klikk for stort bilde

Aktuelle problemstillinger

• Hva er et godt samfunn?
  • Hvordan går det med verdensutviklingen/brudd på menneskerettighetene? Hvorfor går det slik? Hva kan konsekvensene bli?
  • Lever vi i en farlig verden? Har vi det bedre eller verre enn før?
  • Hvilke politiske utfordringer vil kunne få konsekvenser for kommende generasjoner (for deg)?
  • Hvem har makt i samfunnet og verden? Hvorfor har de makt? Hvilke konsekvenser får deres makt?
  • Hvorfor er fordelingen av goder og byrder i samfunnet slik den er? Hva blir konsekvensene?
  • Kan vi samarbeide om å lage et bedre samfunn og en bedre verden, eller er verden et sted hvor «den sterkeste sin rett» gjør seg gjeldende?

Læreplanen i Politikk og menneskerettigheter inneholder følgende hovedområder

1. Politiske prosesser og institusjoner

• Hvem bestemmer? Hvordan blir beslutninger fattet i politiske institusjoner, som for eksempel på Stortinget?
  • Hvordan påvirker organisasjoner, medier, aksjoner og valg politiske beslutninger?
  • Hvilke politiske verdier og holdninger preger det politiske bildet?
  1. Demokrati og medborgerskap

• Kjennetegn og utfordringer for demokratiet
  1. Internasjonale politiske systemer og aktører

• Internasjonale avtaler og viktige internasjonale aktører
  • Makt og maktbruk
  • Medienes innflytelse i internasjonal politikk
  1. Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter

• Problemstillinger knyttet til fred, sikkerhet og miljø
  1. Menneskerettighetenes verdigrunnlag

• Utviklingen av menneskerettighetene
  • Viktige erklæringer og konvensjoner i internasjonal politikk
  1. Menneskerettighetene i politisk praksis

• Analysere årsaker til brudd på menneskerettighetene og viktige tiltak som kan forhindre brudd på menneskerettigheter

Hvorfor velge politikk og menneskerettigheter på St. Svithun vgs.?

For å utvikle seg som menneske, positivt og varig. Uansett hvilket faglig nivå elevene når, vil læringen være vellykket hvis elevene:

• Får kunnskap om seg selv, andre og verden
  • Utvikler interesse for samfunnsspørsmål
  • Får kunnskap om kritisk refleksjon/tenkning. Hva er «sant»?
  • Får kunnskap om egne læringsprosesser/etablerer gode arbeidsvaner og god studieteknikk
  • Utvikler ferdigheter til å skrive gode avhandlinger. Faget danner et godt grunnlag for videre samfunnsvitenskapelige studier

Ofte stilte spørsmål