Markedsføring og ledelse 1 og 2

Fagets innhold

Faget markedsføring og ledelse har hovedfokus på markedsføring, men som navnet tilsier berører vi også organisasjon og ledelse. Det er et spennende fag som favner vidt, og uansett hva du gjør senere i livet, vil du helt sikkert få bruk for noe av det du lærer.

Markedsføring handler om å spre et budskap og gjennomføre aktiviteter som både vekker opp og dekker våre behov. De som driver med markedsføring er hovedsakelig organisasjoner og bedrifter som har som mål å tjene penger på virksomheten sin, men også andre aktører som bloggere, musikere, fotballspillere/idrettsstjerner og kjendiser driver markedsføring/profilering både av seg selv og sine sponsorer. Disse aktørene benytter blant annet sosiale medier for å spre sitt budskap.

Ideelle organisasjoner bruker markedsføring for å formidle politiske budskap eller påvirke holdninger og verdier. Uansett hva som er bedriftene og organisasjonenes mål, så er disse vanskeligere å nå uten markedsføring.

Sentrale tema i faget

  • Psykologi og kjøpsatferd på forbrukermarkedet og inndeling i målgrupper.
  • Situasjonsanalyse og markedsinformasjon.
  • Hvordan få målgruppen til å velge mitt produkt?
  • Bruk av konkurransemidlene produkt, pris, plass, påvirkning og personale.
  • Organisasjoners samfunnsansvar og betydningen av et godt omdømme.
  • Bygge opp en organisasjon, og utvikle en organisasjons bedriftskultur.

Hva sier elevene om faget?

«Er du en person som liker et fag hvor du må åpne den kreative siden av deg selv, og i tillegg være villig til å lære og utfordre deg selv? Ja, da passer markedsføring deg PERFEKT!»

«Markedsføring og ledelse er et spennende fag som gir bred kunnskap om alt fra hvordan man jobber og analyserer konkurranse i markedet, reklame, og merkevarer osv. Har du lyst til å ta et fag som utfordrer deg faglig på en positiv måte, og et fag som inneholder kjekke undervisningsmetoder, er markedsføring og ledelse det perfekte valget for deg.»

«Markedsføring og ledelse gir et godt grunnlag for videre utdanning, og gir deg et innblikk i hvordan samfunnet fungerer fra et bedriftssynspunkt.»

«Jeg valgte markedsføring fordi jeg trodde det var gøy, jeg ble ikke skuffet.»

Hva kan man bli?

Faget danner et godt grunnlag for videre studier innen økonomi og markedsføring. Dette er utdanninger som blant annet kvalifiserer til arbeid som markedskonsulent, innenfor reklamebransjen og etter noen års erfaring arbeid som bedriftsleder. En økonomiutdannelse er for øvrig en bred utdannelse som kvalifiserer for arbeid innen fagområder som økonomi og regnskap, markedsføring, logistikk, personalledelse, finans og ledelse.

Hvilke fag passer faget sammen med?

Markedsføring og ledelse passer spesielt godt i sammen med entreprenørskap og samfunnsøkonomi. Faget inneholder også mye psykologi, og dette faget kan derfor også være interessant å kombinere med markedsføring og ledelse.

Artikkelliste