Kjemi 1 og 2

Hva er kjemi?

Kjemi er læren om stoffene - både naturlige og syntetiske - og deres reaksjoner.

Lærer og elever i labfrakk - Klikk for stort bilde

I programfaget kjemi skal du lære å forklare og forstå egenskaper, oppbygning og reaksjoner, og ikke minst lære det kjemiske tegnspråket samt å kunne gjøre beregninger.

Kjemi er først og fremst et eksperimentelt fag. I kjemitimene på videregående skole gjør vi mange spennende og interessante forsøk som underbygger og hjelper oss til å forklare teoristoffet.

Hvorfor velge kjemi?

Kjemifaget gir deg faglig bakgrunn til å forstå hvordan stoffer oppfører seg under ulike forhold, og hvilken betydning kjemien har i produksjon (kjemisk industri), i ernæring, helsevesen, i miljø- og forurensningsproblematikk og andre områder som berører vår hverdag. Gjennom det praktiske laboratoriearbeidet vil du lære å omgås kjemikalier på en forsvarlig måte som tar hensyn til den enkeltes helse og til miljøet rundt. Kunnskaper i kjemi kan dessuten bidra til en utvidet forståelse av andre fag som biologi, fysikk, samfunnskunnskap og geografi.

Ofte stilte spørsmål

Artikkelliste