Breddeidrett 1 og 2

Hva er Breddeidrett?

5 timer i uken med ulike idretter og aktiviteter sammen med andre som liker å være i aktivitet.

 

Boblefotball - Klikk for stort bilde

 

Elever som spiller volleyball - Klikk for stort bilde

Hvem passer faget for?

Liker du å være i aktivitet og å prøve nye idretter, lære mer om helse og skadeforebyggende trening? Da er breddeidrett perfekt for deg. Breddeidrett er ypperlig å kombinere med andre programfag for å få mer aktivitet i hverdagen. Her er vi innom mange idretter i løpet av året, det kan være:

Idretter i breddeidrettsfaget
Idretter Idretter Idretter
Badminton Sandvolleyball Innebandy
Volleyball Speedminton Klatring
Lek Tennis Dans
Turn Basketball Crossfit
Skøyter Svømming med mer!

I tillegg har vi flere fagdager i året der vi drar deler eller hele dagen på f eks:

- Surfing, slalåm/snowboard/telemark, actionball eller lignende. 

Elevene er med på å bestemme så dette varierer litt fra år til år.

Kompetansemål

Breddeidrett 1

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • gjennomføre et allsidig utvalg aktiviteter og vise ferdigheter i noen av disse
  • beskrive og vise ferdigheter i utvalgte treningsformer, metoder og øvelser i basistrening
  • gjennomføre lek- og rytmiske aktiviteter
  • forklare sammenhengen  mellom trening og helse
  • utforske variert helsefremmende trening
  • vise evne til forpliktende samhandling og respektfull atferd
  • medvirke til å bygge gode relasjoner og inkludere andre

Bredde 2

Aktiviteter

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • vise funksjonelle ferdigheter i et utvalg av aktiviteter
  • bruke treningsmetoder for å utvikle ferdigheter i relevant basistrening knyttet til noen valgte aktiviteter
  • utøve forpliktende samarbeid og fair play

Trening og helse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • planlegge og gjennomføre basistrening og helsefremmende og skadeforebyggende trening
  • gjøre rede for sammenhengen mellom trening og egen helse
  • bruke lek og rytmiske aktiviteter som trening
  • bygge gode relasjoner og vise evne til å skape et godt læringsmiljø