Helsesykepleier

Elever kan snakke med helsesykepleier om kropp, tanker & følelser, venner & familie, kjæreste, sex & prevensjon.

Helsesykepleier tilbyr kondomer, graviditetstest, klamydiatest, resept på p-stav, p-piller og hormonspiral, m.m. Helsesykepleier kan henvise videre til lege og psykolog/psykiatrisk sykepleier på Helsestasjon for ungdom. Helsesykepleier kan ha dialog med fastleger, og henvise videre til PPT eller andre instanser.

Helsesykepleier holder til i 2.etg. over kantinen.

Ta kontakt

Christine Fuhr

Mobil: 480 58 942
Epost:christine.fuhr@stavanger.kommune.no

Mandag kl.09-12
Tirsdag kl.09-12
Onsdag kl.09-15

Ta kontakt

Oddbjørg Salte

Epost: oddbjorg.salte@stavanger.kommune.no

Torsdag kl.09-15
Fredag kl.09-15

Obs: ikke send sensitive personopplysninger på sms/e-post.

Helsesykepleier gir deg råd og veiledning om det som har med helse å gjøre. Ved behov kan vi henvise videre til lege, PPT eller andre instanser. Utenom trefftidene på skolen, kan du benytte deg av tilbudet på Helsestasjon for ungdom. Dette er et tilbud til deg som er mellom 16 og 19 år og bor i Stavanger kommune, eller er elev ved en videregående skole i Stavanger.

• Time hos helsesykepleier regnes som dokumentert fravær og teller ikke med i fraværsgrensen på 10%.
  • Tilbudet er gratis.
  • Helsesykepleier har taushetsplikt. Ved mistanke om mishandling i hjemmet eller alvorlig omsorgssvikt, har vi meldeplikt til barnevernstjenesten.

Du kan for eksempel snakke med oss om

• personlige problemer eller bekymringer knyttet til hjem, skole eller venner
  • prevensjon, graviditet, kjønnssykdommer, underlivsplager
  • søvnvansker, ernæring
  • stress, sorg, angst og depresjon, spiseproblemer, selvskading, smerter
  • mobbing, skolefravær, lav selvfølelse eller selvtillit, ensomhet, prestasjonsangst, konsentrasjonsvansker
  • fysisk og psykisk vold, overgrep og voldtekt
  • rusmidler, røyk/snus

Vi tar graviditetstester, klamydiatester og kan skrive ut resept på eksempelvis p-piller og p-stav.

Helsestasjon for ungdom

Utenom trefftidene på skolen, kan du benytte deg av tilbudet på Helsestasjon for ungdom.
Arne Rettedalsgate 12, 4.etg, 4005 Stavanger

Helsestasjonslege:
Helsesykepleier kan gi elever time hos helsestasjonslege for underlivsundersøkelse og innsetting/fjerning av p-stav og spiral.

Psykolog/psykiatrisk sykepleier på helsestasjon for ungdom:
Elever kan etter samtale med helsesykepleier, henvises til psykolog/psykiatrisk sykepleier. De tilbyr korttidsoppfølging, ca. 6 samtaler ved lette til moderate psykiske helseplager.

Lenker